h1

Nasjonaldager i Panama og tid for Costa Rica

04.11.12

Dagene i paradis i Bocas del Toro har gaatt fort. Spanskkurset er over, og jeg har laert en del. Flere av strendene her er testet, og de er akkurat like vakre som jeg saa for meg strender i karibien. Jeg har ogsaa proevd coral surfing. Det hele gaar ut paa aa henge etter en baat, der en med bare hendene holder fast i et brett. Med dette kan man gaa under vann, og med dykkemaske se vakre koralrev, fisk og annet. Skikkelig kule greier!

Mange hyggelige folk her, baade paa hostellet og spraakskolen. Har hengt en del med folk fra Sveits, Tyskland og Canada de siste dagene. Mye oel, strandliv og spising. Maten er ikke allverden her, gaar mest i ris, kylling og ikke altfor bra annet kjoett. De siste dagene har jeg i stedet oppdaget gateselgere av grillspyd, gode saker og perfekt nattmat. Oelet her kler klimaet og «Balboa» er den desidert beste typen og med mest smak. Fra fredag var hostellet mitt fullt, for jeg hadde kun reservert for fem netter. Maatte derfor finne et annet sted aa sove, og jeg var et lite oeyeblikk bekymret for aa ende i en tilfeldig hengekoeye eller paa stranda, i mangel paa sovested. Vanskelig aa finne naar hele omraadet vil til Bocas del Toro i nasjonaldagshelga. Fant til slutt et passe daarlig hotell til en grei pris, og det ogsaa er litt godt med alenerom etter en uke med hosteller.

Fredag var «el dia de los muertos» i Panama. Folka i Bocas del Toro gikk i tog med soergemusikk til gravplassen. Fra kl 00 aapnet igjen alkoholsalget og byen tok av. Herlig natteliv paa Casa Animal. I dag er det en slags nasjonaldag her, og mange mennesker gikk i tog, med trommer og korps. Ikke helt ulikt 17. mai i Norge. Morsomt aa se mange artige uniformer og klesplagg. I kveld er det igjen stor fest.

I morgen tidlig reiser jeg mot Puerto Viejo, Costa Rica, med reisefoelge fra Sveits!


Er kommet til Puerto Viejo og livet her er fantastisk. Jeg lever paa et hippi/new age-hostell med mange av de samme folka som paa hostellet i Bocas del Toro. Stedet heter Rocking J´s. Det tok relativt kort tid aa komme seg dit, kun 2-3 timer inkludert passkontroll. Her er det strand like ved hostellet, baal om kvelden, god mat og hyggelige folk. I dag har jeg besoekt et sted for skadede dyr, og der fikk vi leke med aper, se paa fugler og laere mye om slanger. Rakk ogsaa innom stranda. I morgen er det tid for jungel, med alt fra rapellering til Tarzan-tauslening. Skal forsoeke aa faa til rafting med amerikaneren paa onsdag. Er usikker paa om jeg skal reise til Monteverde, eller bare bli her. Stedet er fantastisk. Det er litt mindre trygt enn Bocas del Toro, men strendene er naermere og minst like fine. Hostellet gjoer stemningen herlig, og det er mange aktiviteter aa delta paa. Yoga, karmaboeker og hippidansing er kanskje i overkant mye for en noe serioes fyr som undertegnede, men livligheten skal en ikke klage paa. I kveld skal natten tilbringes i hengekoeye.

4 kommentarer

  1. Har selv vært og elsker karibien i Costa Rica og Panama (Bocas del Toro) Jeg anbefaler hostel Pagalu i Puerto Viejo på det sterkeste! Litt vanskelig å finne, men selve hostelet er verdt turen til PV i seg selv. Hotel Puerto Viejo er rimeligst og mest sentralt.


  2. Kult! Forstaar at du elsker karibien. Takk for tips. Valgte hostellet Rocking J’s. Mest fordi det var folk jeg kjente der, men jeg likte stedet godt. Ekstrem hippy-stemning. La Fontura staar naa for tur. Costa Rica er saa variert og spennende.


    • Ikke overraskende. De fleste havner på J´s 😉 Dro tilbake til PV to ganger så skjønner godt du vurderte å bli der. La Fortuna med hot springs og vulkaner er helt klart verdt å få med seg, men karibien er noe helt eget enten det er i Costa Rica eller Panama. Skal bli spennende å følge deg videre.


  3. Jeg stemmer for at du gir yogaen en sjanse! Superfint å følge med på hvordan du har det 🙂



Legg igjen en kommentar